לקצבה לשירותים מיוחדים זכאים גברים ונשים מגיל 18 ועד גיל פרישה הנמצאים בישראל וזקוקים לעזרה רבה של אדם אחר בפעולות היום-יום (לבישה, אכילה, רחצה, ניידות בבית ושליטה על הפרשות), או שהם זקוקים להשגחה מתמדת למניעת סכנת חיים לעצמם או לאחרים.
תנאי לזכאות הינו קבלת קצבת נכות מן המוסד לביטוח לאומי ונכות רפואית משוקללת של 60% או 40% נכות עם סעיף ליקוי אחד בשיעור של 25% לפחות – הכל לעניין שירותים מיוחדים (חשוב לדעת כי ישנם סעיפים שאינם נלקחים בחשבון)או במקרה של אי קבלת קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי – נכות רפואית של 75% לעניין שירותים מיוחדים – במקרה זה קיימות מגבלות / תנאים נוספים לצורך זכאות לקצבה.
שיעורי הקצבה למי שהוכר כזכאי לקבלת קצבת שירותים מיוחדים (החל מ 01.01.2024 ישנן 4 רמות זכאות) :
קצבה בשיעור 50% – משולמת למי שזקוק לעזרה רבה בעשיית רוב פעולות היום-יום ברוב שעות היממה. סכום הקצבה – 1,771 ש”ח .
קצבה בשיעור 112% – משולמת למי שזקוק לעזרה רבה בעשיית כל פעולות היום-יום ברוב שעות היממה או מי שזקוק להשגחה מתמדת. סכום הקצבה – 4,099 ש”ח .
קצבה בשיעור 188% – משולמת למי שתלוי לחלוטין באדם אחר בעשיית כל פעולות היום-יום בכל שעות היממה. סכום הקצבה – 6,542 ש”ח.
קצבה בשיעור 235% – משולמת למי שתלוי לחלוטין באדם אחר בעשיית כל פעולות היום-יום בכל שעות היממה וזקוק להשגחה מתמדת ואינו מקבל תוספת לנכה מונשם או תוספת ל 2 מטפלים. סכום הקצבה –8,313 ש”ח .
מדוע כדאי לפנות לקבלת יעוץ וטיפול משפטי:
למרבה הצער, בניגוד לניסיונו של המוסד לביטוח לאומי להציג עצמו כנגיש לאזרח – לא כך הם פני הדברים ולכן, חשוב ביותר ולעיתים אף קריטי לפנות לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי עוד בטרם פניה למוסד לביטוח לאומי אך גם לאחריה.
בטרם הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי: ליווי מקצועי יסייע לכם בהצגת העובדות הרלוונטיות והחשובות לעניין התביעה – דבר העשוי להוות גורם מכריע בין קבלת התביעה על ידי המוסד לביטוח לאומי לבין דחייתה ולחסוך עוגמת נפש רבהחשוב לציין, כי גם לאחר דחיית התביעה על ידי המוסד לביטוח לאומי ניתן לפנות לבית הדין לעבודה בתביעה ואולם לעיתים, הגשה תביעה למוסד לביטוח לאומי וניהולה ללא ליווי מקצועי עשויים לגרום לנזקים אותם יהא קשה עד בלתי אפשרי לתקן.
לאחר הגשת התביעה: גם אם לא פניתם לקבלת ייעוץ מקצועי בטרם הגשת התביעה, עדיין לא מאוחר וחשוב מאד לפנות לקבלת ייעוץ – עורך דין מקצועי אשר ילווה את תביעתכם יוכל להנחותכם בביצוע הבדיקות הרלוונטיות ואיסוף החומר הרפואי הרלוונטי עוד בטרם תגיעו לוועדה הרפואית ולאחר מכן, לייצג אתכם בוועדה הרפואית – דבר אשר עשוי להגדיל משמעותית את הסיכויים לקבלת קצבה מאת המוסד לביטוח לאומי.במקרה בו תקבע לכם תלות שאינה מספקת, יוכל עורך הדין המייצג אתכם להגיש ערר למוסד לביטוח לאומי, ערר אשר ניהולו הנכון מביא פעמים רבות לקבלת זכאות לקצבה ו/או להגדלת שיעורה על ידי המוסד לביטוח לאומי.
מדוע לפנות לעורך דין ולא לאחד מן הגופים המספקים “יעוץ שאינו משפטי” למיצוי זכויות?
ישנם גופים רבים המפרסמים עצמם כגופים למיצוי זכויות רפואיות ואולם, גם אם יבצעו עבורכם גופים אלה את העבודה לה התחייבו, ישנם מספר שירותים משמעותיים ביותר אותם לא יוכלו לספק לכם במהלך ניהול תביעתכם כנגד המוסד לביטוח לאומי וביניהם השירותים הבאים:
ייצוג בועדות רפואיות – לייצוג במהלך הועדה הרפואית משקל רב היכול להכריע בין זכאות לקבלת מענק או קצבה לבין אי קבלתם – בפסיקת בתי הדין נקבע, כי אך ורק עורכי דין רשאים לייצג בפני ועדות רפואיות דבר אשר כאמור עשוי להוות גורם מכריע במיצוי זכויותיכם.
פניה בתביעה לבית הדין – במקרה בו תדחה תביעתכם על ידי המוסד לביטוח לאומי, לא יוכל מי שאינו עורך דין להמשיך לייצגכם ובכלל זאת להגיש בשמכם תביעה לבית הדין לצורך הכרה בתביעתכם – כך תמצאו עצמכם, עוד בתחילתו של ההליך, לאחר ששילמתם מיטב כספכם וללא כל ייצוג או טיפול בתביעתכם ותאלצו לשוב ולהוציא כסף מכיסכם על מנת להמשיך ולטפל בתביעתכם.
ערעור על החלטות הועדה הרפואית – פעמים רבות נופלים פגמים בהחלטות המוסד לביטוח לאומי, פגמים בעקבותיהם יש לפנות לבית הדין לעבודה – גופים למיצוי זכויות שאינם עורכי דין, אינם יכולים לעשות פניה זו בשמכם – דבר אשר כמובן עשוי לפגוע ולפגום ביכולתכם למיצוי זכויותיכם למול המוסד לביטוח לאומי.